Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63064 - Strategic communication management


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63064 - Strategic communication management
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject "Corporate Communication". It offers advanced knowledge on the fundamentals, purpose and implementation of strategic communication plans. Objectives: to know and understand strategic communication; to identify and apply successful models for the design and planning of a digital corporate communication system; to develop and implement a strategic communication plan; to establish the objectives, indicators and procedure for the assessment of the communication plan.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1. To analyse the digital strategic communication management situation in an organization.

2. To plan the development of quality digital communication consulting projects, document and present them.

3. To implement a digital corporate communication management plan in any type of organization.

4. To assess the achievement of the objectives of a digital communication consulting project.

5. To collaborate in the design of an organization's communication and transparency policy.

6. To lead work teams that perform digital communication consulting.

3. Syllabus

1. Strategic communication areas.

2. Planning and assessment of the digital communication consulting process.

3. Creation and execution of the communication plan: situation, objectives, audiences, messages, channels, calendar and budget.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

-Delivery of an academic work consisting in a portfolio with exercises and practical activities on the contents of the subject. Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 60% of the grade.

- Completion of a 60-minute written exercise on the contents of the subject. Assessment criteria: adequacy and relevance of the answers, thoroughness in the development, ability to analyse and summarise, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 40 % of the grade.

The written exercise will be done in person and the work will be delivered through the digital teaching platform on the date shown in the calendar of exams of the Faculty of Philosophy and Letters.

On the first day of the subject, a recommended timetable for the completion of the portfolio will be presented in addition to that of the lectures, adapted to blended learning in order to facilitate the acquisition of competencies.

Second call:

Identical to the global assessment test of the first call.


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63064 - Gestión de la comunicación estratégica


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63064 - Gestión de la comunicación estratégica
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Comunicación corporativa. Ofrece un conocimiento avanzado sobre los fundamentos, el fin y la implantación de planes de comunicación estratégica. Objetivos: conocer y comprender la comunicación estratégica; identificar y aplicar los modelos de éxito para diseño y la planificación de un sistema de comunicación corporativa digital; elaborar y aplicar un plan de comunicación estratégica; establecer los objetivos, los indicadores y el procedimiento para la evaluación del plan de comunicación.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Analizar la situación de la gestión de la comunicación estratégica digital en una organización.

2. Planificar el desarrollo de proyectos de consultoría de comunicación digital de calidad, documentarlos y presentarlos.

3. Implantar un plan de gestión de comunicación corporativa digital en cualquier tipo de organización.

4. Evaluar la consecución de los objetivos de un proyecto de consultoría de comunicación digital.

5. Colaborar en el diseño de la política de comunicación y transparencia de una organización.

6. Liderar equipos de trabajo que lleven a cabo consultorías de comunicación digital.

3. Programa de la asignatura

1. Ámbitos de la comunicación estratégica.

2. Planificación y evaluación del proceso de consultoría de comunicación digital.

3. Creación y ejecución del plan de comunicación: situación, objetivos, públicos, mensajes, canales, calendario y presupuesto.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Entrega de un trabajo académico consistente en la elaboración de un portafolio con ejercicios y actividades prácticas sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 60 % de la calificación.

- Realización de un ejercicio escrito de 60 minutos sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: adecuación y pertinencia de las respuestas, exhaustividad en el desarrollo, capacidad de análisis y de síntesis, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 40 % de la calificación.

El ejercicio escrito se realizará de modo presencial y el trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes de la Facultad de Filosofía y Letras.

El primer día de curso se presentará un calendario recomendado de realización del portafolio complementario al de las clases, adaptado a la enseñanza semipresencial con objeto de facilitar la adquisición de las competencias.

Segunda convocatoria:

Idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.